Németh Miklós zenepedagógus

Gyerekkorom egyik legmeghatározóbb élménye volt, amikor az óvodában a kezembe vehettem az óvó néni furulyáját. Nem azért, mert szabad volt, hanem azért, mert felértem a polcot.

Azt gondoltam, hogy örülni fog, ha meghallja, hogy milyen szépen játszok rajta. Természetesen azonnal kivette a kezemből, és visszatette a helyére azzal az üzenettel, hogy ez nem játék. Ez az élmény nagyon élénken él bennem, és meghatározó momentuma volt az óvodai éveimnek.

Az életem egyik szerencsés véletlene volt számomra, hogy édesanyám zongoratanár volt. Otthon lépten-nyomon hangszerekbe botlottam. Volt citera, harmonika, zongora, hegedű, körtemuzsika… Ezeket a hangszereket megfelelő irányítással kedvemre használhattam. Ha ezek az otthoni feltételek nem lettek volna adottak, nagyon valószínű, hogy nem fedezem fel a zenei világot.

Azzal, hogy gyerekeket taníthatok, nevelhetek a zene által, egyrészt megvigasztalom a gyerekkori énemet, másrészt a tanítással eltöltött 13 év azt mutatja, hogy a zenei nevelésben részesített gyermekek sokkal sikeresebbek az élet egyéb területein, a zeneórákat kihagyott társaiknál. A zene segít nekik az általános alkalmazkodásban, a precizitásban, önbizalmat, mindezzel együtt erkölcsi tartást is ad.

Mára már a zeneóra mindenkinek elérhető, nem kell alkalmassági vizsgát sem tenni, ennek ellenére sajnos nem jelentkeznek többen, mint anno.

Diplomamunkámat az óvodai improvizációs zenei nevelésből írtam, amit sok kutatás előzött meg. Szeretném jobban megérteni, hogy melyek azok a zenei eszközök, amik segítségével teljesebb embereket lehet nevelni. A mai napig fontosnak tartom a szakemberekkel folytatott konzultációt, hogy naprakész információk segítségével, velem együtt a módszer is fejlődhessen. Legfőbb célkitűzéseim egyike között szerepel, hogy olyan zenei nevelést dolgozzunk ki, mellyel még adósak vagyunk Kodály Zoltán elképzelésének.

Juhász Péter, óvoda pedagógussal való munkám mentén egy olyan, gyermekeknek szóló műsort dolgoztunk ki, amely egyfajta hiánypótlásként szolgálhat a nevelési intézményeknek, ezzel együtt mégis szervesen beilleszthető a nevelési terv tematikájába. A műsor természetesen folyamatosan fejlődik, valamint figyelembe veszi az egyéni igényeket is, így egy igazán szórakoztató és hasznos időtöltést nyújt minden gyermek számára.

Pin It on Pinterest